banner2
U bevindt zich hier:

Katten

Bij katten zien wij regelmatig nog een ander probleem genaamd F.O.R.L. (feline odontoclastic resorptive lesions). Bij deze aandoening wordt de wortel van de tand van buitenaf aangetast (geresorbeerd). Hierdoor verzwakt de tand of kies waardoor deze uiteindelijk kunnen afbrokkelen en zelfs afbreken. Deze aantasting kan tot aan of zelfs in de zenuwholte komen. Dit geeft hevige pijn, vergelijkbaar met kiespijn bij mensen.

Zo’n F.O.R.L (ook wel tandhalslaesie genoemd) herken je doordat net boven het tandvlees een stukje bloederig weefsel zit. Soms zie je echt een gat in de tand of kies. Katten met deze aandoening weigeren soms om te eten of ze eten met een scheve kop om de pijnlijke tand(en) te ontzien.

F.O.R.L’s zijn pas in een later stadium zichtbaar, het proces is dan onder het tandvlees al een tijdlang bezig. Alleen met een röntgenfoto is een F.O.R.L. in een vroeg stadium zichtbaar te maken.
De oorzaak bij de kat is tot op heden onbekend en er bestaat helaas nog geen goede therapie om deze aandoening te verhelpen of te voorkomen. Tot nu toe komt de behandeling neer op het trekken van de aangedane kiezen.

Het trekken van kiezen (extracties) bij de hond en de kat is een heel nauwkeurig werkje. Je wilt tenslotte dat de gehele kies inclusief wortel wordt verwijderd. Meestal is de chirurgische extractietechniek de beste manier van het verwijderen van de kiezen. Bij deze techniek wordt er een tandvleesflap gecreëerd waarna indien nodig het bot van de tandkas wordt weg gefreesd zodat we de wortel goed kunnen bereiken en in zijn geheel kunnen verwijderen. De tandvleesflap wordt daarna weer over de ontstane holte heen gehecht.

We adviseren om uw huisdier na een extractie (het trekken van een tand of kies) een of twee weken zachte voeding te geven zodat het tandvlees goed kan helen. Een controle afspraak na een of twee weken hoort standaard bij de behandeling, hierbij kijken we of de genezing voorspoedig is verlopen.
De dierenartsen van dierenkliniek Santpoort hebben extra opleidingen gevolgd om de behandelingen en adviezen zo goed mogelijk en volgens de laatste ontwikkelingen uit te voeren.

Onze klinieken Onze klinieken

De meest complete en liefdevolle zorg voor uw huisdier in een prettige omgeving.

Laparoscopische sterilisatie Laparoscopische Sterilisatie video

Veilig en vertrouwd de modernste operatie-technieken tot uw beschikking.

Acties & aanbiedingen

Kijk hier voor nog scherpere prijzen bij onze lopende acties en aanbiedingen!

drs. C.J. van Oeveren-Pot
drs.Y.N. Charbon