banner2
U bevindt zich hier:

Konijn

Wanneer moet mijn konijn gevaccineerd worden?

Bij het konijn komen onder andere twee besmettelijke dodelijke virusziekten in Nederland voor. Ze kunnen door middel van contact met zieke wilde konijnen, maar ook via besmet hooi of groenvoer en stekende insecten overgebracht worden. Zowel buiten als binnen gehouden konijnen lopen het risico deze ziekten te krijgen. Myxomatose kunt u onder andere herkennen aan weke bobbels in de huid van de kop en oog- en neusuitvloeiing. VHS (Viraal Hemorrhagisch Syndroom) gaat gepaard met hoge koorts, benauwdheid, bloedingen en zenuwstoornissen. Beide ziekten verlopen meestal dodelijk. Tegen deze ziekten (Myxomatose en VHS of VHD) kunt u uw konijn laten beschermen.

KonijnSinds 2012 is er een nieuw konijnen-vaccin op de markt. Hierdoor kunnen konijnen al vanaf 5 weken leeftijd al gevaccineerd worden. Deze vaccinatie beschermt een heel jaar.

In de zomer lopen konijnen het grootste risico geïnfecteerd te worden met Myxomatose. Het risico op VHS is het hele jaar aanwezig.

Bij een eerste vaccinatie duurt het 3 weken voordat het konijn goed beschermd is. Houdt hier rekening mee en vaccineer uw konijn dus tijdig.

Moet ik mijn konijn ontwormen?

Nee, standaard ontwormen is niet nodig, want een wormenbesmetting komt niet zo vaak bij konijnen voor. Als uw konijn diarree heeft en de dierenarts vermoedt een wormenbesmetting, dan onderzoeken we de ontlasting. Als daar inderdaad wormeieren zichtbaar zijn, dan schrijft de dierenarts een ontwormingsmiddel voor.
Wat helaas regelmatig voorkomt bij konijnen, vooral in de zomermaanden, is een aandoening Myiasis (huidmadenziekte). De blauw-groen bromvlieg legt dan eitjes in de (vaak natte of vieze) vacht en hieruit komen maden die zich dan in de huid van het konijn ingraven met rampzalige gevolgen! Als u wat ziet krioelen in de vacht van uw konijn neem dan onmiddellijk contact op.

Wanneer kan ik mijn konijn laten castreren of steriliseren?

KonijnRammen kunnen gemiddeld vanaf 3 maanden al vruchtbaar zijn en kunnen net als katers sproeigedrag vertonen. Het is aan te raden jonge konijnen vanaf 12 weken gescheiden te houden. Om een ongewenst nestje en het territoriumgedrag te voorkomen, kunnen rammen vanaf 4 tot 5 maanden gecastreerd worden. Let erop dat ze 2 tot 4 weken na de castratie nog met succes een voedster kunnen dekken. Houdt rammen en voedsters gedurende deze tijd dus nog steeds apart!

Voedsters kunnen ook vanaf de leeftijd van 3 tot 4 maanden al vruchtbaar zijn. En een voedster is ook direct na de bevalling weer vruchtbaar! Het is verstandig om voedsters jong (liefst vóór de leeftijd van 1 jaar) te castreren. Een voedster heeft naarmate ze ouder wordt namelijk een grotere kans op baarmoederproblemen. Door uw voedster te laten castreren kunt u ook territoriumgedrag en schijnzwangerschap voorkomen.

Wat geef ik mijn konijn te eten?

Het beste kunt u uw konijn een basis van onbeperkt vers hooi (of gras) geven. Daarin zitten de vezels die het maagdarmkanaal van uw konijn zo hard nodig heeft en bijdraagt aan de natuurlijke slijtage van zijn altijd doorgroeiende tanden en een gezond gebit. Verder raden wij goed pelletvoer (alleen biks) aan, ongeveer 20 tot 30 gram per kilogram lichaamsgewicht van uw konijn. Ook mag u uw konijn een gevarieerd maar beperkt aanbod van groenvoer en verse kruiden geven. Wees voorzichtig met sappige groenten, koolsoorten en spinazie. Een konijn kunt u beter geen peulvruchten, aardappelen, uien of prei geven. Fruit en brood is beperkt toegestaan, maar beperkt. Knaagstenen kunt u beter ook niet geven omdat deze blaasgruis en blaasstenen tot gevolg kunnen hebben.

Konijnen moeten twee keer per dag gevoerd te worden, elke dag ( in de ochtend en in de avond).

Is het erg als mijn konijn 1 dag niet eet?

Ja, konijnen moeten de hele dag door vezelrijke voeding hebben om het maagdarmkanaal te stimuleren. Een stilliggend maagdarmkanaal is ook weer een reden om niet te eten; het konijn komt in een vicieuze cirkel terecht. Bovendien kunnen ze ook snel een daling van het glucose gehalte in het bloed krijgen als ze niet eten. Daarom mag een konijn ook niet vasten voor een narcose. Dus als uw konijn een dag niet eet en/of geen keutels produceert, dan is het verstandig te bellen met onze kliniek voor een afspraak.

Mag ik mijn konijn meenemen naar het buitenland?

Ja, maar er zijn wel regels waaraan u zich moet houden. Er zijn nog geen afspraken binnen de EU gemaakt zoals bij honden, katten en fretten. In veel gevallen is het voldoende in bezit te zijn van een Europees dierenpaspoort met hierin een door de dierenarts ondertekende gezondheidsverklaring. Voor specifieke informatie kunt u het beste informeren bij de ambassade van het land van bestemming.

Komen er vaak gebitsproblemen voor bij konijnen?

Ja, helaas wel. Door een verkeerde stand van de voortanden groeien ze door en gaan ze scheef staan. De kiezen en tanden van een konijn groeien het hele leven door en blijven op lengte doordat ze continu afslijten door kauwbewegingen. Het is van belang dat een konijn de hele dag eet, en als een konijn niet eet kan een gebitsprobleem de oorzaak zijn. Het is dan ook van belang om voldoende ruwvoer aan je konijn geven.

Niettemin is ook goede samenstelling van het droogvoer belangrijk. Door een verkeerde verhouding van calcium en fosfor (ook voldoende zonlicht en daardoor de aanmaak van vitamine D is hierbij belangrijk) kan het kaakbot op lange termijn oplossen, zodat de kiezen los en scheef komen te staan. Dan kunnen ze niet meer optimaal afslijten, zodat er bijvoorbeeld haakjes op de kiezen komen. Deze haakjes zijn scherp en prikken in de tong of in het wangslijmvlies.

De kiezen kunnen ook abnormaal afslijten doordat er sprake is van kieswortel en/of kaakabcessen; helaas zijn de bacteriën die hierbij een rol spelen moeilijk te bestrijden.

Wat merkt u aan uw konijn? Door pijn wil het konijn niet eten. Voordat het zover is ziet u misschien dat hij wat knoeit, kwijlt of alleen zacht voer wil eten. Of dat u wat minder en wat kleinere keuteltjes of diarree ziet. Uiteindelijk vermagert en verhongert uw konijn.

Normale snijtanden bij het konijn

Door onze ervaring en goede instrumenten kunnen we in de meeste gevallen zonder narcose haakjes van de kiezen knippen en/of snijtanden knippen. In sommige gevallen is het nodig uw konijn onder narcose te brengen en kunnen we met professionele tandheelkundige apparatuur de tanden en/of kiezen afslijpen. Indien alleen de snijtanden een probleem zijn en de kiezen bij herhaalde controle goed zijn, kunnen we overwegen alle 4 de snijtanden te trekken.

De prognose van gebitsproblemen is over het algemeen goed. Soms is het nodig de eerste dagen speciale vloeibare en vezelrijke voeding (supreme science recovery of critical care) te geven om uw konijn weer op weg te helpen wat betreft eten en keutelen. De prognose van kaak- en kieswortelabcessen is minder goed, omdat antibiotica moeilijk in het kaakbot kunnen doordringen.

Onze klinieken Onze klinieken

De meest complete en liefdevolle zorg voor uw huisdier in een prettige omgeving.

Laparoscopische sterilisatie Laparoscopische Sterilisatie video

Veilig en vertrouwd de modernste operatie-technieken tot uw beschikking.

Acties & aanbiedingen

Kijk hier voor nog scherpere prijzen bij onze lopende acties en aanbiedingen!

drs. C.J. van Oeveren-Pot
drs.Y.N. Charbon